Gamla favoriter!

Eftersom jag är på gång att flytta till ny lägenhet, så är det dags att röja och rensa - och packa ner! Nu har jag börjat plocka i mina bokhyllor, och ska försöka packa ner mina favoriter. I den ena hyllan har jag två bokserier som jag bara ääälskar, och som jag läst många många gånger. Och det händer rätt som det är att jag läser om dem igen!
Det ena är "Anne på Grönkulla"-serien av Lucy Maud Montgomery. Anne är en föräldralös flicka, som kommer till syskonen Marilla och Matthew i den lilla byn Avonlea på Prince Edwards Island. Hon är otroligt fantasifull, och ställer till det ordentligt för både sej själv och närmaste omgivningen med alla sina påhitt. Böckerna följer Anne från det hon är 11 år genom skolåren, i arbetet som lärarinna, och så småningom som fru och mamma.
Jag var nog ungefär 10-11 år när jag läste serien första gången, och lånade den i omgångar på biblioteket. Efter många år fick jag böckerna i present - lycka! :)
Den andra serien är "Kulla-Gulla" av Martha Sandwall-Bergström. Min syster hade böckerna, och jag tror jag gav mej på dem redan i 7-8-årsåldern någonstans. En föräldralös flicka som hittats efter ett skeppsbrott, får redan som liten börja arbeta. Hon kommer till en torparfamilj, och får slita ganska ont. Efter några år får hon bli "extramamma" när barnens riktiga mamma dör, och hon får ta över mammans dagsverken på herrgården. Av en fantastisk slump (!) visar det sig att hon faktiskt är släkt med patron på herrgården, och livet förändras, på gott, på ont, och för alltid...
Sådär, då har ni fått en liten inblick till i mina egna bokhyllor! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0